Scenariusz zabawy "Walentynkowej" dla dzieci 6-letnich i rodzicow z wykorzystaniem Metody Pedagogiki zabawy.
PRZYGOTOWANIE : - przygotowanie sali: sala udekorowana (baloniki w kształcie serc z imionami dzieci i rodziców, kokardy z bibuły, serpentyny itp.), krzesełka ustawione w kręgu, przygotowany poczęstunek: herbata, kawa, ciastka, - pomoce: duże puzzle w kształcie serca o wymiarach 80 cm X 80 cm wykonane z prac dzieci (6 kompletów), gazety, arkusz szarego papieru i wycięte serduszka (do informacji zwrotnej), kolorowy papier, taśma klejąca, klej. - dzieci witają rodziców kolejno przybywających na spotkanie, informują o zadaniu: wykonaniu wizytówki w kształcie serduszka metodą wydzieranki. Rodzice i dzieci wykonują wizytówki i siadają na krzesełkach ustawionych w kręgu.
PRZEBIEG : 1. Powitanie przybyłych gości i przedstawienie celu spotkania.
2. Piosenka na powitanie „Chodźcie do koła” w: „Tańce integracyjne w pracy z grupą”, s.35 – dzieci i rodzice śpiewają, ilustrują ruchem treść piosenki.
3. Zabawa integracyjna „Stań ze mną w koło” w: „Muzyka i ruch dla każdego”, s. 15 - dzieci stoją w kole wewnętrznym, rodzice na zewnątrz.
4. „Piosenka do pary” w: „Tańce, zabawy i piosenki dla dzieci i rodziców”, s. 12 – ułatwiająca podział na grupy.
5. Układanie puzzli. Dzieci i rodzice podzieleni na 6- osobowe grupy układają puzzle w kształcie serca wykonane z prac dzieci. Ułożone puzzle (przedstawiają zakochane pary z bajek) przyklejają do serc z bristolu i uzupełniają dekorują sali.
6. Taniec z gazetami. Dziecko i rodzic w parze tańczą przy dowolnej wesołej muzyce, gazetę trzymają w rękach, kolanami, czołami, zwijają rulon z gazety i trzymają go za końce, tańczą na gazecie rozłożonej na podłodze. Po skończonym tańcu porządkują sale.
7. Zagadki dla dzieci. Wszyscy siedzą na krzesełkach w kręgu, nauczycielka odczytuje zagadki (o zakochanych parach z bajek), dzieci odgadują, rodzice nagradzają odpowiedzi brawami: - Kto obudził Śpiącą Krolewnę? - Jak nazywa się ukochana Schreka? - Kto pokochał Bestię? - Kto jest partnerem pszczółki Maji? - Jaki tytuł ma bajka, w której braciszek i siostrzyczka zgubili się w lesie? - Kto ożenił się z Calineczką? - Jak ma na imię ukochany Julii? - Kto szukał Kaja z bajki „Królowa Śniegu”? - Jak ma na imię przyjaciółka Kaczora Donalda? - Jak ma na imię koleżanka Bolka i Lolka? - Jak ma na imię koleżanka Harego Pottera? - W jaki sposób Kopciuszek został królewną?
8. Zabawa fabularyzowana „Dyskoteka”. Wszyscy stoją w kręgu, mają wyznaczone role: Pani, mama, tata, babcia, dziadek, dzieci. Nauczycielka czyta tekst opowiadania akcentując nazwy występujących postaci. Wywołane osoby mają za zadanie wejść do środka koła i wykonać dowolną figurę taneczną. Zabawie towarzyszy dowolna muzyka taneczna. Tekst opowiadania w: „Tańce, zabawy i piosenki dla dzieci i rodziców”, s. 6.
9. Poczęstunek – dzieci i rodzice częstują się ciastkami, herbatą, (kawą rodzice). 10. „Piosenka na zakończenie dnia” w: „Tańce, zabawy i piosenki dla dzieci i rodziców”, s. 9 – dzieci i rodzice śpiewają, ruchem ilustrują treść piosenki.
11. Informacja zwrotna. Na arkuszach szarego papieru naklejone są serduszka: uśmiechnięte, nieuśmiechnięte, smutne. Zadaniem dzieci i rodziców jest przykleić papierowe serduszko obok tego, które odpowiada stopniowi ich zadowolenia. Wychodząc każdy częstuje się piernikowym serduszkiem.
OPRACOWAŁA: Anastazja Wójcicka
LITERATURA : - Bissinger-Ćwierz Urszula: „Muzyka i ruch dla każdego” (z płytą CD). KLANZA, Lublin 2002, - Domań robert: „Pedagogika zabawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym”. KLANZA, Lublin 1998, - Gęca Leszek: „Tańce integracyjne w pracy z grupą” (z płytą CD). KLANZA, Lublin 2002, - Geca Leszek: „Tańce, zabawy i piosenki dla dzieci i rodziców” (z płytą CD). KLANZA, Lublin,
|